En grön och hälsosam jul

Vad är en hälsosam jul?

Jag tänker att det är en tid då vi kan reflektera, uppskatta varandra, ge och få. Kan vi ge varandra gåvor som uppmuntrar oss till att bli en bättre version av oss själva? Kanske är gåvan visdom, omtanke eller uppskattning.

Det är spännande med inslagna paket. Men kanske kan vi behöva lägga till en nypa balans. Det kanske räcker med ett julklappsspel, där varje deltagarna köper ett paket som ni sedan tävlar om genom att slå tärning eller så kan man göra en turnering med olika spel och charader till exempel.

Använd rabattkod jul16 för 15% rabatt mellan 25.11.2016 - 27.11.2016 på våra hälsosamma och ekologiska julklappstips:
ekologiska julklappar
värmekudde, Yogabolster, ögonkudde i hjärtform, värmesjal, meditationskudde, meditationsmatta, resekrage och bovetekudde. 
Kanske kan vi köpa en välgörande julklapp och sedan investera tillsammans i ett crowdfund projekt eller i varandras projekt? Tänk om vi bad varandra berätta om vilken utmaning vi handskas med just nu? Sedan kunde vi dela med oss om våra egna erfarenheter och tankar.

Vilka traditioner tycker du är fina att behålla och vilka nya kan du skapa för en lite bättre värld? En bättre värld kan börja hos dig, för om du mår lite bättre så kommer det lyfta upp alla runt omkring dig!

Ögonyoga

Avslappningsövningar för ögonen


Handflateövning
Nyttadesigns hjärtan
Sitt bekvämt, blunda och placera handflatorna över ögonen. Det ska vara helt mörkt. Andas långsamt och medvetet ut och in i en eller ett par minuter. 
Därefter tar du långsamt bort händerna och öppnar ögonen igen.
Har du svullna ögon kan du lägga en ögonkudde i frysen en timme före och 




Fyrvägsövningen
Sitt bekvämt på en pall och håll huvudet rakt. Titta sedan så långt du kan i alla fyra riktningarna i två eller tre sekunder: uppåt, nedåt, åt vänster och så åt höger. Upprepa tre gånger. Observera: rör endast på ögonen och inte på huvudet.
Ekologisk ögonkudde Fylld med vindruvskärnor


Ögonhålsmassage

En mjuk massage är mycket avslappnande för ögonen. Massera området nedanför ögonbrynen med tumspetsarna i cirkelrörelser – från näsryggen till ögonlockens yttre kanter.


Avslappnande ögonövning
Sitt rakt och sträck ut en arm framför näsan med tummen pekande uppåt. Välj nu fem föremål: nästippen, din utsträckta arm, din tumme och ytterligare två föremål som befinner sig längre bort i rummet. Titta på samtliga föremål i tur och ordning. Vila blicken på varje föremål under ett par andetag. Avsluta med att använda båda ögonen och låta blicken vandra över nästippen, armen, tummen och de två föremålen. Slutligen tittar du in i fjärran.

Avståmndsövning
Håll höger pekfinger framför ögat på ungefär en halv arms avstånd från ögat. Håll vänster pekfinger ungefär 15 centimeter bakom det högra. Titta från finger till finger med en jämn rytm. Gör detta under en minut.

Fjärilsövning (för att förhindra torra ögon)
Titta framåt, håll huvudet rakt och slappna av i ansiktsmusklerna och de nedre käkmusklerna. Öppna och stäng båda ögonlocken upp till 20 gånger. Slappna av i musklerna hela tiden – ögonlocken ska röra sig mjukt och lätt, som en fjärils vingar.


Tips vid kontorsmiljöer:
Använd värmesjal som slappnar av nacke, axlar eller rygg
 samt hjälper dig att hålla ergonomisk position 

Undvik fönster framför eller bakom skärmen.
Sitt 50-60 cm från skärmen.
placera skärmen 9-18 cm lägre än ögonlinjen.
Undvik starka taklampor.
Blinka ofta för att fylla på tårvätska.
Flytta regelbundet blicken från datorn till saker som står närmare eller längre bort.

Unna ögonen regelbundna datorpauser, helst en kvart varje timme.

Se över datorns ljusstyrka och kontrast och rengör skärmen.


3 tips på hur man finner välbefinnande på kontorstid


  • Ställ in klockan på att ringa efter varje halvtimme där du ställer dig upp i fem minuter. Passa på att värma en värmesjal under tiden eller stretcha. 
  • Även om värmesjalen minskar stress och spända muskler bör du se över hur du sitter. Se till så du kan justera din stol så dina fötter vilar bekvämt på marken. Har du korta ben så använd en fotpall. Se över om din skärm är i din ögonhöjd. 
  • Hoppa över en fika ibland och meditera istället. Ha din meditationsmatta tillgänglig. 

Värmesjalen hjälper dig att slappna av hemma och på jobbet. Diskret sjal som kan knytas på en mängd olika sätt beroende på var du har stela ömma muskler. En ergonomisk värmekudde som stannar på plats även när du är i rörelse.


Lägg sjalen över axlarna, knyt runt höft/mage/ryggslut eller runt en arm eller ett ben. Värmen hjälper dig att slappna av och i avslappnade muskler cirkulerar blodet lättare, på så sätt minskar du smärta från ömma, stela muskler eller kramper under menstruation. Värme förebygger skador och underlättar läkning. 

Värm sjalen
1.    Stänk eller spraya lite vatten på sjalen för bättre effekt och hållbarhet. 
2.    Värm på 7-800 watt i mikrovågsugn i 1,5 minuter Om du värmer kudden igen innan den svalnat räcker halva tiden, d v s 75 sekunder på 7-800 w
3.    Se till att sjalen snurrar runt i mikron, för säkerhets skull lägg den i en skål.

Kyl kudden i frysen 1 timme så får du en kall kudde som minskar blodcirkulation och drar ihop vävnader vilket reducerar svullnad.

Om du vill värma i vanlig ugn ska du linda in kudden i t ex en handduk: värm 10 minuter på 150 grader. Spraya gärna eller stänk vatten på kudden innan så håller tyget längre.
Material 100 % ekobomull infärgad enligt ökotex 100. Fyllning: rengjorda fruktkärnor från druva och körsbär.

Förkläde i ekobomull med "Click on - click off" teknik

Förkläden för dig som är i farten eller har funktionsvariation 
Fint att bära vid trädgårdsfesten



Förklädet finns i ekobomull eller midjeförkläde i ekodemin för kockar. Plagget är både snyggt och enkelt att ta på för alla även om du har en funktionsvariation  t ex inte kan föra händerna över axelhöjd eller bakom ryggen, förklädet finns även med kardborreband.
Fest fint förkläde för värdinna

"Click on - click off" Vårt förkläde med skena i midjan har sitt ursprung i Tyskland. Uppfinningen som tillverkades i vaxduk var tänkt att underlätta för de som tvättade med balja och tvättbräda. Josephine Drakenberg, fick ett sådant förkläde av sin granne och inspirerades till att formge en modern version som mer liknar en festblåsa än skyddsplagg. Beställ ditt click-on förkläde här.




5 Tips för ett mer hållbart hushåll


5 Tips för ett mer hållbart hushåll

  1. Ta med tygpåsar till affären istället för att använda plastpåsarna. Eller ha en back med dig som transporterar matvarorna på bästa sätt. 
  2. Förvara i glas istället för plast. Återanvänd gärna syltburkar och liknande.
  3. Använd gärna redskap i rostfritt, trä, glas eller porslin istället för plast.
  4. Gjutjärn istället för teflon eller beläggning av naturmaterial. 
  5. Använd tidningspapper istället för hushållspapper för att torka ur diskhorn eller stekpannor. 
Unna dig kvalitet och var en del av en hållbar framtid: Kökstextil i ekologiskt bomull



Yogabälte

Yogabälte eller yoga rem av ekologiskt bomull. 


Yogabältet kan du dra nytta av i yogaställningar utan att överanstränga dig, vilket ger lätthet, stabilitet och mer kontakt med andningen. Använd yoga bandet för en bättre anslutning mellan hand och fot. Du kan sätta dina armar eller ben i en slinga för att hålla dem i läge för stöd och för att undvika dem från att glida isär.

Yogabälten kan göras av bomull eller nylon.

Nylon är gjort av petrokemiska produkter, dessa syntetiska icke-biologiskt nedbrytsbara. Tillverkningen av Nylon skapar lustgas, en växthusgas 310 gånger mer kraftfull än koldioxid. Denna process är mycket energikrävande.

Bomull växer ibland med herbicider som växtskyddsmedel som även används i kemiska avlövningsmedel för att underlätta mekanisk bomullsskörd, vilket skadar både miljön och människors hälsa. Dessa kemikalier förblir normalt i tyget och släpps ut under den tid plaggen används. Ekologisk bomull är en helt annan sak som är ett hållbart val som Nyttadesign använder. Köp yoga bälte i ekologiskt bomull


Exempel på yogaställningar där du kan använda bältet:
Ardha Navāsana, Back-pack set up, Boat position, Bridge position, Bröst och Skulder Öppnare, Dansaren, Eka Pada Raja Kapotasana, hand till stortån position, Hasta Padangustasana, Head Beyond Knee position, Janu Sirsasana, King Pigeon, Natarajasana, Parsvakonasana, Paschimottanasana, Plankan, Prasarita Padottanasana, Kanin position med bälte, Tillbakalutad bundna vinkel, Sasankasana, Seated Forward Fold, Setu Bandhasana, Sidovinkel Position, Stående hand till stortån position, Supta Baddha Konasana, Supta Padangusthasana, Tree position, Triangeln, Trikonasana, Uttihita Chaturanga Dandasana,Vṛkṣāsana och Stående sidosträck.

10 Tips för att lugna sinnet

Meditation kan hjälpa dig att öka koncentrationen, minska ångest och ge dig en allmän känsla av lycka, men det är endast en liten andel som faktiskt håller fast vid meditation på lång sikt. Här är några tips som hjälper dig att fortsätta med din meditation:

1) Gör plats för meditation. Dekorera en plats för meditation. Använd dekorativa kuddar och färg för en inbjudande känsla. Inrätta en regel; innan du slår på TV: n eller datorn måste du meditera i 20 minuter. Kom ihåg 5 minuts är alltid bättre än inga.
Hur kan du göra meditation som en del av din inredning?


2) Börja med andningen. Djupa andetag bromsar hjärtfrekvensen, låter musklerna slappnar av, fokuserar sinnet och är ett perfekt sätt att börja meditationen på. En mjuk zabuton gör att det blir mjukt för sittbenen (undre delen av bäckenet) och fötterna.

Välj en specifik plats i ditt hem för att meditera. Placera ljus och andra element i rummet för att hjälpa dig att känna lugn.
3) Stretch. Stretching luckrar upp muskler och senor så att du kan sitta (eller ligga) mer bekvämt. Dessutom inbjuder stretching processen för att "gå inåt" och drar uppmärksamheten till kroppen.
Prova olika kuddar, mattor och positioner för att hitta de rätta för dig.

4) Meditera med mål. Meditation är en aktiv process. Konsten att fokusera uppmärksamheten på en enda punkt är hårt arbete, och du måste vara målmedvetet engagerade! Målet kan vara att förlänga stunden av tystnad i vårt sinne.

5) Lägg märke till tankar och låt dem gå. Sinnet kan skapa frustration som "Vad håller jag på med egentligen?" eller att du börja tänka på vad du ska göra efter din meditation ... När detta händer, lägg djup fokus på dina andetag så kommer frustrerade känslor tillsist att upplösas.

8) Gör det tillsammans. Meditera med en partner, vän, barn eller älskade kan ha många fantastiska förmåner och förbättra din meditation. Det är dock nödvändigt att se till att ni ställer överenskommande spelregler innan innan börjar! Se exempelvis till att du inte kommer att störas av telefoner.

9) Använd ett ljus. Det kan vara utmanande at meditera med slutna ögon. Tänd ett ljus och använd den som din fokuspunkt. Detta kan vara mycket kraftfullt för din uppmärksamhet.

10) Känn tacksamhet i slutet. När du är klar med din meditation, ta dig 2-3 minuter till att känna uppskattning för tiden till att meditera och sinnets förmåga att fokusera.