3 tips på hur man finner välbefinnande på kontorstid

00:45:00 Eva Lundkvist 0 Comments


  • Ställ in klockan på att ringa efter varje halvtimme där du ställer dig upp i fem minuter. Passa på att värma en värmesjal under tiden eller stretcha. 
  • Även om värmesjalen minskar stress och spända muskler bör du se över hur du sitter. Se till så du kan justera din stol så dina fötter vilar bekvämt på marken. Har du korta ben så använd en fotpall. Se över om din skärm är i din ögonhöjd. 
  • Hoppa över en fika ibland och meditera istället. Ha din meditationsmatta tillgänglig. 

Värmesjalen hjälper dig att slappna av hemma och på jobbet. Diskret sjal som kan knytas på en mängd olika sätt beroende på var du har stela ömma muskler. En ergonomisk värmekudde som stannar på plats även när du är i rörelse.


Lägg sjalen över axlarna, knyt runt höft/mage/ryggslut eller runt en arm eller ett ben. Värmen hjälper dig att slappna av och i avslappnade muskler cirkulerar blodet lättare, på så sätt minskar du smärta från ömma, stela muskler eller kramper under menstruation. Värme förebygger skador och underlättar läkning. 

Värm sjalen
1.    Stänk eller spraya lite vatten på sjalen för bättre effekt och hållbarhet. 
2.    Värm på 7-800 watt i mikrovågsugn i 1,5 minuter Om du värmer kudden igen innan den svalnat räcker halva tiden, d v s 75 sekunder på 7-800 w
3.    Se till att sjalen snurrar runt i mikron, för säkerhets skull lägg den i en skål.

Kyl kudden i frysen 1 timme så får du en kall kudde som minskar blodcirkulation och drar ihop vävnader vilket reducerar svullnad.

Om du vill värma i vanlig ugn ska du linda in kudden i t ex en handduk: värm 10 minuter på 150 grader. Spraya gärna eller stänk vatten på kudden innan så håller tyget längre.
Material 100 % ekobomull infärgad enligt ökotex 100. Fyllning: rengjorda fruktkärnor från druva och körsbär.

You Might Also Like

0 kommentarer: