10 Tips för att lugna sinnet

03:40:00 Eva Lundkvist 0 Comments

Meditation kan hjälpa dig att öka koncentrationen, minska ångest och ge dig en allmän känsla av lycka, men det är endast en liten andel som faktiskt håller fast vid meditation på lång sikt. Här är några tips som hjälper dig att fortsätta med din meditation:

1) Gör plats för meditation. Dekorera en plats för meditation. Använd dekorativa kuddar och färg för en inbjudande känsla. Inrätta en regel; innan du slår på TV: n eller datorn måste du meditera i 20 minuter. Kom ihåg 5 minuts är alltid bättre än inga.
Hur kan du göra meditation som en del av din inredning?


2) Börja med andningen. Djupa andetag bromsar hjärtfrekvensen, låter musklerna slappnar av, fokuserar sinnet och är ett perfekt sätt att börja meditationen på. En mjuk zabuton gör att det blir mjukt för sittbenen (undre delen av bäckenet) och fötterna.

Välj en specifik plats i ditt hem för att meditera. Placera ljus och andra element i rummet för att hjälpa dig att känna lugn.
3) Stretch. Stretching luckrar upp muskler och senor så att du kan sitta (eller ligga) mer bekvämt. Dessutom inbjuder stretching processen för att "gå inåt" och drar uppmärksamheten till kroppen.
Prova olika kuddar, mattor och positioner för att hitta de rätta för dig.

4) Meditera med mål. Meditation är en aktiv process. Konsten att fokusera uppmärksamheten på en enda punkt är hårt arbete, och du måste vara målmedvetet engagerade! Målet kan vara att förlänga stunden av tystnad i vårt sinne.

5) Lägg märke till tankar och låt dem gå. Sinnet kan skapa frustration som "Vad håller jag på med egentligen?" eller att du börja tänka på vad du ska göra efter din meditation ... När detta händer, lägg djup fokus på dina andetag så kommer frustrerade känslor tillsist att upplösas.

8) Gör det tillsammans. Meditera med en partner, vän, barn eller älskade kan ha många fantastiska förmåner och förbättra din meditation. Det är dock nödvändigt att se till att ni ställer överenskommande spelregler innan innan börjar! Se exempelvis till att du inte kommer att störas av telefoner.

9) Använd ett ljus. Det kan vara utmanande at meditera med slutna ögon. Tänd ett ljus och använd den som din fokuspunkt. Detta kan vara mycket kraftfullt för din uppmärksamhet.

10) Känn tacksamhet i slutet. När du är klar med din meditation, ta dig 2-3 minuter till att känna uppskattning för tiden till att meditera och sinnets förmåga att fokusera.

You Might Also Like

0 kommentarer: